Det blev inte någon framgångssaga för Flickorna i Eden. På fredag stänger butiken ner och då får vi återgå till de salta tunga såserna hos Sångkocken. Det är männens stad och något gott kärnmjölksbröd behöver vi inte.

I går hade vi en försenad födelsedagsmiddag för Marie på Mama Mia. Jag kom för sent som vanligt. Utanför restaurangen stod Mats Ronander och rökte. Det var ju han och Sanne som satt dagordningen för firandet så det kändes konstigt att han stod där ensam. Jag tittade ner i golvet precis som de unga modoiterna får lära sig att göra när Foppa tränar på samma is.

Maten var bra. Jag valde ånyo anka med risotto. Blev lite framtung efteråt kände jag. I VIP – rummet satt som vanligt några hockeykändisar. På dagarna får stammisarna sitta där. Bodén och Ingberg och de andra tungviktarna i staden.

Att Sanne och Ronander åker på turné med Riksteatern kan bara tolkas på ett sätt. Sök upp lantisarna istället för att bussa ner dem. Det var fullsatt på Folkan, Öviks enda scen för tillresta teatersällskap. På scenen fanns en minimal ljudanläggning men så artisterna kunde hantera instrumenten och den lilla scenen. När Sanne körde Honky Tonk Women blev rummet trångt av alla överlyckliga gamlingar som fick smaka på ruset igen.

Showen eller vad den ska kallas var fantastiskt bra i sitt lilla format som kunde tönjas ut vid behov. Kärleken som tema var uppenbart. Försoningskänslorna mot livets utmaningar i låten Hjem lämnade ingen oberörd. Jag fascinerades också av artisternas sexiga kroppsspel. Glädjande för mig i min åldersneuros.

Framför mig på första raden satt en idiot och höll på med sin ifån hela tiden. Sanne sa till men det var kanske för svårt att fatta för damen fortsatte bara att trycka upp mobilen i luften framför folk.